Relief w fabrycznej przestrzeni.
Historia ponownego odkrywania świata, rzeczy, zdarzeń, czy zapomnianych postaci, zdaje się równie ważna i poruszająca, jak pionierskie dokonania. W pierwszych miesiącach 2022 roku na terenie biurowca dawnej fabryki obuwia w Chełmku oczom animatorów kultury z chełmeckiego ośrodka, ukazał się znaczących rozmiarów metalowy relief. Działo się to podczas akcji ratowania unikalnej mozaiki, wykonanej z kolorowych skrawków skór obuwniczych. Zabieg demontowania, restaurowania, ponownej ekspozycji i nowej lokalizacji, był bardzo trudny i absorbujący. Jednak świadomość istnienia kolejnego obiektu i obawa o jego zachowanie, budziła uzasadnione zmartwienie. We wrześniu tego roku, dzięki ogromnej przychylności zarządcy obiektu oraz firmy RP Scrape, udało się zdemontować i bezpiecznie zdeponować metalowy relief. Po przeprowadzeniu niezbędnej renowacji, znajdzie odpowiednie miejsce w przestrzeni publicznej i będzie niezbywalną częścią miejscowego dziedzictwa. Znaczących rozmiarów praca (5,8 x 2,9 m) została wykuta w blasze aluminiowej, techniką repusowania poszczególnych elementów, następnie połączenia kompozycji w całość aluminiowym spawem. Organiczny charakter pracy oraz otwarta kompozycja zdaje się wyrażać biocentryczną zasadę pojmowania życia i wszechświata.. W dolnym prawym rogu widnieje sygnatura oraz datowanie. I tu spotkało nas zaskoczenie, a wręcz sensacja. Relief wykonał w 1972 roku, Leopold Pędziałek. Okazuje się, że uznany artysta pracował również dla naszej fabryki i chełmeckiej społeczności. Pędziałek, absolwent Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie (dyplom w 1957 roku), malarz, rysownik ale głównie architekt wnętrz, był aranżerem „kultowych” krakowskich kawiarni „Lili”, „Fafik”, „Kolorowa”, „Rio”, czy barek w „Jamie Michalika”. Zasłynął jako twórca „Żyrafy” w Parku Śląskim i płaskorzeźb w Hotelu „Cracovia”, pozostawił również swoje dzieło w Chełmku. Jak dowiadujemy się z pierwszych relacji mieszkańców, Pędziałek wykuwał pracę na miejscu, a jej pierwotną lokalizacją, była przestrzeń starego biurowca. Kompozycja pod koniec lat 90 XX wieku została przeniesiona i wyeksponowana w nowym biurowcu. Pędziałek był prawdopodobne również wykonawcą wystroju wnętrza dawnego kina „Pstrowski”. Spotkaliśmy się również ze stwierdzeniem, że impulsem do powstania realizacji była 40 rocznica uruchomienia fabryki obuwia. W tym miejscu zwracamy się
do Państwa z ogromną prośbą o wnoszenie uwag i uzupełnień.