kolej chelmek dworzec 1912

Dworzec w Chełmku fot. ok. 1912 roku.

 

Biegnąca przez Chełmek linia kolejowa jest stałym i integralnym elementem krajobrazu. Delikatnie mówiąc oznaki świetności ma już za sobą. To też w dniu 3 marca 2006 roku nikt hucznie ani nawet skromnie nie obchodził stupięćdziesięciolecia powstania drogi żelaznej. Właśnie tego dnia w 1856 roku na stację w Chełmku wjechał pierwszy pociąg. Możemy się tylko domyślać,
jakie to musiało być niezwykłe wydarzenie i przeżycie dla mieszkańców.


Możliwe, że pierwszy pociąg ciągnęła lokomotywa „Troppau", pewne jest, że należała do towarzystwa akcyjnego C.K. Uprzywilejowanej Kolei Północnej Cesarza Ferdynanda (k.k. Privilegirte Kaiser-Ferdinands-Nordbahn, w skrócie KFNB). Twórcą towarzystwa i inicjatorem budowy kolei był baron Salomon Rothschild. Zgodnie z ówczesną procedurą, by uzyskać koncesję cesarz musiał udzielić przywileju. Tak oto patronem kolei stał się cesarz Ferdynand (barwna postać). Pierwszy odcinek, z Wiednia do Deutsch-Wagram, otwarto w roku 1837. Docelowo miała połączyć stolicę cesarstwa z kopalniami soli w Wieliczce. Budowa, finansowana z kredytów, wydłużała się.


Odcinek z Oświęcimia do Trzebini budowano siedem lat. Patrząc z naszej perspektywy można powiedzieć, że tempo było imponujące. Prace prowadzone były kompleksowo – nasypy, tory, przepusty, mosty, wiadukty, dworce. Zapraszamy Państwa na kolejowy szlak, by wspólnie poznawać fascynującą i niestety zapomnianą „historię drogi żelaznej”

 

➡ 160 lat na żelaznym szlaku

➡ Chełmek na żelaznym szlaku - galeria zdjęć

Przy torze, po torze, przez most... (Przełom nr 18 29.IV.2008)

➡ Hołd relikwiom św. Andrzeja Boboli „Echo Chełmka” nr 25, 19 czerwca 1938