
Miejski ośrodek Kultury Sportu i Rekreacji w Chełmku zaprasza na uroczyste otwarciu wystawy
X Międzynarodowe Biennale Plakatu Społeczno-Politycznego.
Uroczystemu wernisażowi będzie towarzyszył koncert zespołu Fuzer Ver.
12 września 2025 godz. 19:00.
Chełmek, Plac Kilińskiego 3, wstęp wolny!
Międzynarodowe Biennale Plakatu Społeczno-Politycznego
Międzynarodowe Biennale Plakatu Społeczno-Politycznego powstało z inicjatywy Międzynarodowego Domu Spotkań Młodzieży w Oświęcimiu oraz oświęcimskiego artysty Pawła Warchoła. Ideą projektu było zorganizowanie w Oświęcimiu forum artystycznej wymiany poglądów na temat najbardziej żywotnych problemów współczesnego świata. Pomysłodawcy projektu założyli, że „głos z Oświęcimia” jest lepiej słyszalny i skuteczniej przebija się w dzisiejszym szumie informacyjnym do świadomości społecznej, a ponadto wiele palących problemów można rozwiązać dzięki obywatelskiej reakcji na zagrożenia. Projekt realizowany jest nieprzerwanie od 2006 roku, a każda jego edycja spotyka się z zainteresowaniem i żywą reakcją wielu znakomitych twórców, reprezentujących różne zakątki Ziemi. Artystyczne wypowiedzi dotyczą całego wachlarza zagadnień: tolerancji, ekologii, równouprawnienia, wpływu polityki na życie obywateli, problemów rasizmu, przemocy, łamania praw dzieci, kobiet, mniejszości. Obecnie Biennale Plakatu stanowi jeden z najważniejszych i najbardziej prestiżowych projektów MDSM, a Oświęcim w ciągu ponad 12 lat funkcjonowania projektu, stal się jednym z najbardziej rozpoznawalnych polskich centów sztuki plakatu. Aktualnie w zbiorach MDSM znajduje się niemal 3 tysiące plakatów.
Dotychczas wystawy Biennale prezentowane były w: Oświęcimiu (MDSM), Krakowie (Centrum Kultury Żydowskiej), Brukseli (Parlament Europejski), Strasburgu (Parlament Europejski), Chełmku (Galeria Epicentrum), Opolu (Centralne Muzeum Jeńców Wojennych), Kielcach (Ośrodek Myśli Patriotycznej i Obywatelskiej), Erfurcie (Europejskie Centrum Informacji), Düsseldorfie (Parlament Nadrenii-Północnej Westfalii), Cieszynie (Zamek Cieszyn), Jaworznie (Teatr Sztuk), Bielsku-Białej (Dom Kultury im. Wiktorii Kubisz), Dachau (Galeria KVD), Esch-sur-Alzette (Narodowe Muzeum Ruchu Oporu, Luksemburg), Bukareszcie (Galeria UNArte Narodowego Uniwersytetu Sztuk Pięknych), Suczawie (Muzeum Bukowiny), Kilonii (Landtag w Szlezwik-Holsztyn), Hanowerze (Nowy Ratusz), Stuttgarcie (Dom Willego Bleichera), Wałbrzychu (Zamek Książ), Szczecinie (Filharmonia im. Mieczysława Karłowicza), we Lwowie (Centrum Metropolity Andrzeja Szeptyckiego, Lwowska Obwodowa Biblioteka dla Młodzieży im. Romana Iwanyczuka), Wrocławiu (Akademia Sztuk Pięknych), Berlinie (Ministerstwo Spraw Zagranicznych), Wolfsburgu (siedziba IG Metall), Warszawie (Austriackie Forum Kultury).
Wieloletnimi partnerami projektu są: Fundacja im. Róży Luksemburg, Województwo Małopolskie, Miasto Oświęcim, Powiat Oświęcimski, Miasto Dachau, Konsulat Generalny RFN w Krakowie, konsulat Generalny Austrii w Krakowie, Fundacja Pamięci Ofiar Auschwitz-Birkenau, Fundacja AnStifter, Akademia Sztuk Pięknych w Krakowie, Akademia Sztuk Pięknych w Katowicach, Uniwersytet Śląski w Katowicach, Związek Polskich Artystów Plastyków.
Partnerzy biznesowi: META Systemy magazynowania Sp. z o.o., RE-Bau Sp. z o.o., Ipsen Logistics Sp. z o.o., Würth Polska Sp. z o.o., Grupa Kęty S.A., Firma Inżynierska EnCo Sp. Jawna, fabryka Maszyn i urządzeń OMAG Sp. z o.o., Austrotherm Sp. z o.o. , Plantpol Zaborze.
Warunki techniczne:
Każda wystawa Międzynarodowego Biennale Plakatu Społeczno-Politycznego składa się z około 80 plakatów w formacie 100 x 70 cm, oprawionych w aluramy z pleksi lub wydrukowanych na dibondzie.
Aktualnie wypożyczamy wystawy pokonkursowe z IX i X edycji. W szczególnych sytuacjach możliwe jest udostępnienie pozostałych wystaw.
informację zaczerpnięto z https://mdsm.pl/kultura/wystawy/wystawy-wlasne/miedzynarodowe-biennale-plakatu-spoleczno-politycznego
Jury X Międzynarodowego Biennale Plakatu Społeczno-Politycznego obradowało
w Międzynarodowym Domu Spotkań Młodzieży w Oświęcimiu (MDSM) w dniu
21 czerwca 2024 r. w składzie:
1. prof. Roman Kalarus, Akademia Sztuk Pięknych w Katowicach –
przewodniczący
2. Joanna Klęczar-Déodat, dyrektorka MDSM w Oświęcimiu
3. Krzysztof Dydo, Galeria Plakatu w Krakowie
4. dr hab. Sebastian Kubica, Uniwersytet Śląski w Katowicach,
Wydział Sztuki i Nauk o Edukacji w Cieszynie
5. Ewa Natkaniec, artystka plakacistka, Kraków
6. prof. Władysław Pluta, Akademia Sztuk Pięknych w Krakowie
7. Leszek Szuster, MDSM w Oświęcimiu
8. dr Paweł Warchoł, Kurator Biennale, Oświęcim
W konkursie wzięło udział 207 artystów z 24 krajów (Białoruś, Bułgaria, Chiny,
Dania, Ekwador, Francja, Grecja, Hiszpania, Iran, Japonia, Jordania, Kuba, Malezja,
Meksyk, Niemcy, Polska, Rosja, Słowacja, Słowenia, Stany Zjednoczone, Tajwan,
Ukraina, Węgry, Włochy). Spośród 481 plakatów nadesłanych przez artystów,
80 zakwalifikowano do wystawy.
Jury przyznało następujące nagrody:
I nagroda – Nagroda Prezydenta Oświęcimia – Miasta Pokoju –
Tomasz Bogusławski (Polska) „Kadysz”
II nagroda – Nagroda Konsula Generalnego RFN w Krakowie –
Katarzyna Nachman (Polska) „Wolf”
III nagroda – Nagroda Starosty Oświęcimskiego –
Magdalena Wosik (Polska) „Zapal… Daj odpocząć głowie”
Nagroda Miasta Dachau – Nicos Terzis (Grecja) „Fear”
Nagroda Powiatu Dachau – Marcelina Rydelek (Polska) „No Plastic Bags”
Nagroda Rektora Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach –
Anna Chmielnik (Polska) „Whole”
Nagroda prof. Józefa Hołarda ufundowana przez Dziekana Wydziału Sztuki
i Nauk o Edukacji w Cieszynie, Uniwersytet Śląski w Katowicach –
Xuwei Zhang (Chiny) „Table&Menu”
Nagroda Zarządu Głównego Związku Polskich Artystów Plastyków –
Marcelina Rydelek (Polska) „No Plastic Bags”
Nagroda Wójta Gminy Oświęcim – Daria Białas (Polska) „Loneliness”
Nagroda Funduszu Przyszłości Republiki Austrii –
Katarzyna Nachman (Polska) „Wolf”
Wyróżnienie honorowe – Mirosław Adamczyk (Polska) „Brutus is Coming –
„Crime and Punishment” for the Extermination of the Ukrainian Nation”
Wyróżnienie honorowe – Grzegorz Myćka (Polska) „McBabel”
Wyróżnienie honorowe – Michał Stachacz (Polska) „Mental Health”
Wyróżnienie honorowe – Vladimir Tsesler (Białoruś) „March of the Conformists”
Plakaty zakwalifikowane do wystawy:
Agnieszka Adam (Polska) „The right to be visible”
Agnieszka Adam (Polska) „War-Life Balance”
Mirosław Adamczyk (Polska) „Woman Life Freedom”
Mirosław Adamczyk (Polska) „Friedrich Nietzsche. Re_ssentiment”
Edi Berk (Słowenia) „European Music! Let’s Dance?”
Andrzej Błażejczyk (Polska) „Pegasus”
Tomasz Bogusławski (Polska) „To nie zabawka!”
Goyen Chen (Tajwan) „#MeToo”
Goyen Chen (Tajwan) „Listen to peace”
Łukasz Chmielewski (Polska) „Human Rights”
Agnieszka Dajczak (Polska) „Tradition”
Lex Drewinski (Polska) „Mariupol”
Jochen Fiedler (Niemcy) „Ein Symbol wird verwandelt”
Mario Fuentes (Ekwador) „Torn Veil”
Marta Gębaczka (Polska) „Depresja”
Marta Gębaczka (Polska) „Wolność wyboru”
Erick Ginard (Kuba) „War Casualty”
Erick Ginard (Cuba) „Zero Waste”
Wesam Haddad (Jordania/USA) „Orange Forest”
Wesam Haddad (Jordania/USA) „Freedom Knot”
Khoi Khiet Ho (Malezja) „Freedom of Speech”
Peipei Hao (Chiny) „Compass”
Peter Javorik (Słowacja) „Stand with Ukraine”
Justyna Jędrysek (Polska) „Ordinary Meal”
Kacper Kaszuba (Polska) „Aftertaste”
Toshifumi Kawaguchi (Japonia) „Overfishing”
Łukasz Kliś (Polska) „Act Like a Nature 1”
Damian Kłaczkiewicz (Polska) „Powtarzalność”
Aleksandra Kociszewska (Polska) „Czas”
Zuzanna Kowalska (Polska) „Klatka”
Chia Hsiang Lee (Tajwan) „Invisible wall”
Chia Hsiang Lee (Tajwan) „Hegemony”
Chia Hsiang Lee (Tajwan) „Speech killing-bruise”
Elżbieta Wittlin-Lipton (Polska/Francja/USA) „Dokąd”
Xian Liyun (China), Mirosław Zdrodowski (Polska) „I’ m here, I always have been”
Patrycja Longawa (Polska) „Sugar”
Jianfei Lu (Chiny) „The Power of Youth”
Szymon Łacheta (Polska) „Relationship”
Wiesław Łysakowski (Polska) „Nazizm – niezamknięta karta”
Marek Maciejczyk (Polska) „Black Friday”
Karolina Malczewska (Polska) „Women in Men’s World?”
Grzegorz Myćka (Polska) „Tank”
Grzegorz Myćka (Polska) „Tinder”
Katarzyna Nachman (Polska) „War”
Alireza Nosrati (Iran) „Fake News”
Alireza Nosrati (Iran) „War Refugees”
Marek Osman (Polska) „Industry”
Marek Osman (Polska) „Światłocień”
Anna Pałosz (Polska) „Clown”
Żaneta Rzepa (Polska) „Do you see the difference?”
Christopher Arturo Sanchez (Meksyk) „Home”
Eugeniusz Skorwider (Polska) „Polskie grudnie”
Artur Skowrońśki (Polska) „Make Jazz not War”
Michał Stachacz (Polska) „World Peace”
Szymon Szymankiewicz (Polska) „You Win”
Junxin Tang (China) „Garbage Can”
Michał Tatarkiewicz (Polska) „Globalne ocieplenie”
Mateusz Taranowski (Polska) „Janusz Korczak. Król dzieci”
Monika Chrabąszcz-Tarkowska (Polska) „Two Years of War”
Jouri Toreev (Białoruś) „Censorship”
Vladimir Tsesler (Białoruś) „Free All Political Prisoners in Belarus”
Erin Wrighr (USA) „Woman, Life, Freedom”
Kai Xu (China) „Wither no more”
Fan Yu (Chiny) „Symphony of Peace"
Wojciech Zatorski (Polska) “Pora”
Xuwei Zhang (Chiny) „People in the Family”
Łukasz Zwolan (Polska) „Coexist”
Leszek Żebrowski (Polska) „Czyste niebo nad Ukrainą”
