Moksir w Chełmku zaprasza na spotkanie z Sylwią Mółka pt. “ Droga konserwatora”
W środę 26.04.2023 o godz.17:00 w Willi Gabesama przy ul Topolowej 6 studentka Wydziału Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie przedstawi autorskie cykle prac malarskich oraz zagadnienia z teorii konserwacji dzieł sztuki. Udział w spotkaniu bezpłatny, serdecznie zapraszamy!
Wystawa: Droga konserwatora dzieł sztuki/ poznawanie tradycyjnych technik malarskich -
ćwiczenia wykonywane w ramach zajęć w Katedrze Technologii i Technik Dzieł Sztuki Wydziału
Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie.
Pomysł na wystawę zrodził się z refleksji nad tym, że w ramach studiów konserwatorskich
realizujemy bardzo złożone, ale także niezwykle interesujące zagadnienia, jednakże niewiele
osób ma możliwość przyjrzenia się tym pracom, dowiedzenia się, jak to wygląda „od kuchni”.
Zorganizowanie tego typu wydarzenia da możliwość poznania jednego z bardzo wielu etapów
przygotowujących przyszłego konserwatora dzieł sztuki, również osobom niezwiązanym
ze środowiskiem artystycznym, ale ciekawym tej wyjątkowej profesji.
Aby jak najlepiej przygotować się do pracy przy oryginalnym dziele sztuki poza wiedzą
teoretyczną przyszły konserwator musi także zapoznać się z warsztatem malarskim okresu,
z którego dane dzieło pochodzi. Poprzez odtwarzanie motywów uczy się także typowej dla
danego okresu techniki, co bywa pomocne zarówno przy rozpoznawaniu oryginalnej materii
dzieła jak i np. potrzebie rekonstrukcji czy uzupełnienia większych ubytków materii malarskiej.
Wystawa ma na celu ukazanie wycinka kolejnych etapów edukacji konserwatorów dzieł sztuki,
jak i przybliżenie specyfiki dzieł danego okresu w dziejach rozwoju sztuki malarskiej, a może
również zainspiruje kogoś do podjęcia się studiów na Akademii Sztuk Pięknych.
Kilka przykładów autorskiech prac Sylwii Mółki:
1) Ikona według szkoły bizantyjsko-ruskiej.
Ćwiczenie realizowane na I roku studiów, 2018-2019.
Pierwszym zadaniem w ramach zapoznawania się z tradycyjnymi technikami jest wykonanie
kopii ikony, jednakże sam etap malowania poprzedzony jest przygotowaniem podobrazia –
zaimpregnowaniem deski, naklejeniem płótna, samodzielnym sporządzeniem zaprawy.
Typowy dla ikon jest płaszczyznowo-dekoracyjny sposób malowania, nakładanie na siebie
wielu laserunkowych warstw farby i w ten sposób uzyskiwanie głębi modelunku.
2) Martwa natura - malarstwo okresu baroku.
Ćwiczenie realizowane na II roku studiów, 2019-20.
W ramach zapoznania się z warsztatem XVII-wiecznego malarza studenci wykonują obraz
z ustawionych w pracowni kompozycji, postępując zgodnie z kolejnymi etapami, według
których malowane były barokowe dzieła.
3) Pozłotnictwo.
Ćwiczenie realizowane na III roku studiów, 2020-21r.
W ramach tego ćwiczenia studenci samodzielnie przygotowują podłoża do realizacji zadania,
poprzez nakładanie warstw zaprawy kredowo-klejowej na przeklejoną wcześniej deskę.
Następnie wykonują wybrany wzór poprzez wybieranie zaprawy ostrym narzędziem, a także
naklejenie odlewów z zaprawy. W ten sposób poznają zagadnienia rytu, reliefu oraz aplikacji.
Poza tym studenci uczą się wykonywania błyszczącego i matowego złocenia na pulmencie.
4) Warsztat XV-wiecznego malarza - kopie dzieł z różnych ośrodków sztuki.
Ćwiczenie realizowane na III roku studiów, 2020-21.
Od wielu lat w ramach tego ćwiczenia studenci realizowali kopię malarską w muzeum Biskupa
Erazma Ciołka w Krakowie, jednakże w okresie pandemii ćwiczenie musiało zostać
zmodyfikowane ze względu na brak dostępu do placówki muzealnej.
Można powiedzieć, że przedstawione w tym cyklu prace łączą dwa błękity – błękit nieba i błękit
wody. Ukazują co się w tych przestrzeniach kryje, co w nich żyje i co je spowija. Mimo
zastosowania przeze mnie w dużej mierze płaskich plam barwnych, myślę, że przyciąga
i urzeka epatujący z obrazów bezkres, tajemnicza, niezbadana głębia tych szafirowych krain.
Kobaltowa pełnia
Technika: olej na płótnie, 49.8/59.8 cm.
Nokturn malowany październikową porą nad stawami w Dolinie Karpia.
W ogrodzie japońskim
Technika: olej na płótnie, 43/83 cm.
Zawsze chciałam mieć złotą rybkę
Technika: olej na płótnie, 60/60 cm.
Karpie koi ujęły mnie swoim szlachetnym, spokojnym pięknem. Często ukryte pod wodą tu
wypłynęły na pierwszy plan dla okazania pełnego wachlarza oranżowych barw.
Nokturn 1.
Technika: olej na płótnie.
Czy nie jest już przesadnie kolorowo? – pomyślałam, gdy w końcu udało mi się oderwać od
płótna. Druga myśl – ale to tak właśnie wyglądało! Tam było tak kolorowo! Tamtego wieczoru
na drodze do czyjegoś domu we wsi Grodzisko, w której byłam na plenerze malarskim,
widoczna była właśnie cała ta szeroka gama barw! Można by to trochę „uspokoić”, ale nie,
trzeba to zachować takim jak to widziałam po raz pierwszy.
Aleje Grottgera
Technika: olej na płótnie, 35/45 cm.
Wracając do domu po intensywny dniu zostałam nagrodzona niezwykłym widokiem – róż
chmur, oraż od światła lamp ulicznych i seledynowa zieleń traw. Aż ciężko uwierzyć, że takie
zestawienie może się wydarzyć.
Muszla
Technika: olej na płótnie.
Bez tytułu
Technika: olej na płótnie